Posilňovanie je pre všetkých

Chodíte do fitness centra - posilňovne alebo cvičíte doma? Máte očakávané výsledky? Alebo veci nejdú podľa vašich predstáv? Skúsenosti a veľké množstvo rovnakých alebo takmer zhodných príkladov.


Z našej praxe pri aplikácii rozličných foriem posilňovacích cvičení

Ktorá odporúčame našim klientom, ma presvedčili, že nebude od veci napísať tento článok... U veľkej väčšiny ľudí, ktorí navštívia našu poradňu, sa čoraz častejšie stretávame s názorom, že cvičenie vo fitness (všeobecne posilňovanie vo všetkých jeho formách) nemá žiadny význam, pretože neprináša želaný efekt. Kondícia vraj zostala v podstate rovnaká, svaly nepribudli a váha sa pohla len zanedbateľne (mám na mysli tých, ktorí sa rozhodli redukovať svoju telesnú hmotnosť, pričom ich cieľom bolo aj zbaviť sa prebytočného tuku). Tí, ktorých problém je opačný a nemôžu, nech robia, čo robia, svoju váhu navýšiť (v ideálnom prípade ide len o svalovú hmotu, teda v podstate zväčšiť objem svojich svalových buniek, bez toho, aby narástlo percento telesného tuku), sú na tom ešte horšie. Všeobecne potom všetci jedným hlasom tvrdí, že táto forma pohybu je neúčinná a keď áno, tak pravdepodobne funguje len u tých "bohatších," ktorí si môžu dovoliť osobného trénera a ešte navyše zaradí v súbehu k svojmu posilňovanie napr aerobic, masáže, fyzioterapiu, následne kozmetiku, atď Inak vraj nie je možné v podmienkach obyčajného pracujúceho človeka s priemerným platom starajúceho sa po príchode domov zo zamestnania "v druhej smene" o rodinu (to v prípade žien) dosiahnuť ciele prezentovaných rôznymi časopismi, odbornou literatúrou či informáciami zverejnenými na internete, atď A tak sa stáva, že väčšina pokusov končí po uplynutí nejakej, spravidla krátkej doby márneho snaženia rozhodnutím typu: "Kašlem na to, nemá to zmysel, vyskúšam nejakú diétu a treba zaberie, ešte niečo ušetrím." Takýto pohľad na vec majú práve už spomínané pracujúce ženy, pretože ich vyťaženie je nepomerne väčšia, pretože sa starajú o domácnosť, deti a chod rodiny.

Bohužiaľ v našej spoločnosti ešte nie je

V všeobecnom vedomia alebo ak chcete v myslení mužov (samozrejme výnimky sú a nie je ich málo) zakódované, že pranie, žehlenie, varenie, domáce upratovanie, učenie sa s deťmi, apod je práca, a to veľmi významná, ktorá si vyžaduje svoj čas a úsilie. Aj preto je u mužov situácia trochu odlišná, nehovoriac o skutočnosti, že je veľa takých, ktorí sú na rozdiel od žien sami so sebou v podstate spokojní. Prepáčte, prosím, ale dovolil by som si s týmto negatívnym pohľadom na cvičenia (posilňovanie a pohyb všeobecne) nesúhlasiť. Fitness funguje! A mimo to, že dnes sa už bežne používa ako kompenzačné prostriedok na zamedzenie vzniku svalových disbalancií pre takmer všetky druhy športu, môže dokonca byť aj istou formou kompenzácie zaťaženia vo vzťahu k spomínaným domácim činnostiam. Len je dôležité uvedomiť si pár zásadných vecí. V posilňovni ešte nikto neschudol len tak, že začal zaťažovať svoje svalstvo. Je úplne jedno, či používate len nejaké činky, lavičky, hrazdu či iné pomôcky alebo chodíte do moderného fitness centra, kde sa cvičí na tých najlepších a najmodernejších strojoch s krásnym dizajnom, ak máte svojho trénera alebo sa podriaďujete vedenie osoby, ktorá sa ako zodpovedná momentálne na mieste nachádza. Jednoducho len posilňovanie bez úpravy vášho jedálnička a začlenenie tzv aeróbnych aktivít len ??veľmi ťažko (skôr nie) prinesie očakávaný efekt. Naproti tomu však samotnej aeróbnej výkony zamerané na zníženie hmotnosti nebudú nikdy tak účinné, nezaradíte ak k nim posilňovacie cvičenia.

O spôsobilosti

A vedomostiach personálu sa tu teraz nechcem rozpisovať, ale verte, že nie je na škodu si radšej zistiť, čo personál vie, než akú kvalifikáciou sa prezentuje. Táto skutočnosť je totiž mnohokrát zavádzajúce a stupeň vzdelania nemusí byť zárukou pre dosiahnutie vytýčeného cieľa a v zdraví, čo je vôbec najdôležitejšie. Nie nepodstatným prvkom tiež je, nenechať si nútiť individuálne skúsenosti trénerov, športovcov alebo len jednoducho známej (ho) "od vedľa". Čo prospieva a funguje im, nemusí a tiež pravdepodobne nebude fungovať vám. Každý sme totiž svojím spôsobom originál a tak by sme na veci mali pozerať. Na škodu tiež nie je si svoje ciele dobre premyslieť a prepracovávať sa k nim v etapách rozvrhnutých v stanovenom časovom horizonte. Predídete pocitom zmaru, ktoré pramenia z istej netrpezlivosti. Uvedomiť si, že všetko má svoj čas a miesto, nie je nikdy na závadu. Keď si k tomu ešte premyslíte, aké sú vaše možnosti (či už z pohľadu času, dostupnosti posilňovne alebo financií), máte dobrý základ, s ktorým môžete začať.

Takže teraz už vieme v hrubých rysoch ako na to

Aby sme sa dopracovali k očakávanému cieľu. Toto však zďaleka nestačí. Práve teraz volíte formu posilňovacích cvičení. Ak chcete chodiť do fitness centra a cvičiť na strojoch, s činkami alebo skôr na gymnastickej lopte, s gumovými expandery, plnými loptami (tzv. medicinbal) či pracovať iba s vlastným telom pomocou rôznych spevňovacích cvičení vychádzajúcich napríklad z gymnastické prípravy, apod Foriem posilňovanie je nepreberné množstvo a každému vyhovuje niečo iné. Nemenej dôležitá je aj príprava samotného cvičenia, má svoje špecifiká a väčšinou sa zanedbáva. Nezriedka napríklad vidíme, ako sa dospelí a bohužiaľ aj deti rozcvičuje bez predchádzajúceho zahriatia a to formou strečingu. Mali by sme vždy myslieť na skutočnosť, že úvodné rozcvičenie, následné natiahnutie a uvoľnenie, má svoje opodstatnenie a minimalizuje sa tak riziko zranenia či v krajnom prípade úrazu. Nie bezvýznamnou záležitosťou je aj kompenzácia záťaže po cvičení alebo tréningu. Každý pohyb má svoje špecifiká a nie všetky svalové skupiny zaťažujete rovnomerne a tak sa môže stať, že nekontrolovaná záťaž vám v konkrétnych svalových partiách môže vytvárať disbalancia, ktoré sú rovnako tak nežiaduce ako svalstvo ochabnuté. V tomto momente si asi myslíte, že som sa zbláznil a žijem mimo realitu všedného dňa...

Pýtate sa, kde na všetko vezmete čas

Verte, že zase tak náročné to nebude. Nie je problém skĺbiť vaše pohybovej aktivity tak, aby ste svoje telo rovnomerne zaťažili aeróbnym cvičením napr. Nordic Walking, Nordic Blading, In-line korčuľovanie, bicykel, beh, aerobic, atď a posilňovaním spolu so strečingom aj vyrovnávacími a uvoľňovacími cvikmi, pričom ste tejto záležitosti nemuseli (ak nechcete) venovať viac ako 5-6 hodín za týždeň. Stačí si len vytvoriť rozumný plán prispôsobený vašim možnostiam, ako časovým, existujúce kondíciu, prípadnému zdravotnému obmedzeniu alebo finančným prostriedkom.


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí: