Proteínové koktaily Dietline a denný príjem bielkovín

Proteínové koktaily Dietline môžu zvýšiť denný príjem bielkovín bez zbytočného príjmu sacharidov a tukov. Hodí sa ako súčasť bežného jedálnička, ale aj pre všetky druhy redukčných režimov.


Bielkoviny (proteíny)

Sú vysokomolekulárne látky zložené z aminokyselín, ktoré sú navzájom spojené peptidovou väzbou (táto väzba spája aminoskupinu jednej aminokyseliny s karboxylovú skupinou druhej aminokyseliny). Patrí medzi základné a nenahraditeľné látky podieľajúce sa na tvorbe živej hmoty. Bielkoviny sú z hľadiska štruktúry a funkcie v organizme mimoriadne rozmanité. Pre každú bielkovinu je charakteristické zloženie a poradie jednotlivých aminokyselín v reťazcoch (primárna štruktúra) a tiež jej priestorové usporiadanie (sekundárne, terciárne prípadne kvartérne štruktúra). Z funkčného hľadiska tvoria najväčšiu skupinu enzýmy, ktoré sú biokatalyzátory chemických reakcií v živých organizmoch. Ďalšie veľkú skupinu tvoria napríklad transportné bielkoviny, ktoré sa uplatňujú pri prenose látok krvou vrátane liečiv. Aktínu a myosin svalov zaisťujú zase treba mechanickú oporu skeletu, kolagén je nevyhnutnou súčasťou spojivových tkanív, imunoglobulíny potom majú ochrannú a obrannú funkciu. Tiež prevažná časť hormónov je bielkovinovej povahy (parathormón, rastový hormón, inzulín...).

Denná potreba bielkovín je veľmi rozdielni

Vyššiu potrebu majú deti v období rastu, tehotné a dojčiace ženy alebo osoby s vysokou telesnou záťažou. Potreba bielkovín sa tiež zvyšuje pri závažnejšej choroby, stresu či bežné horúčke. Stravujeme Ak sa skromne, mali by sme dbať na to, aby naša strava bola aj dobre stráviteľná a umožnila využiť väčšinu výživných látok. To môžeme ovplyvniť nielen výberom potravín, ale aj kulinársku úpravou a spôsobom, akým pokrm v ústach prežuvávame a zapijeme. Denný príjem bielkovín by mali tvoriť z 50% bielkoviny živočíšne az 50% bielkoviny rastlinné. Obe skupiny si navzájom podporujú využiteľnosť. Využiteľnosť rastlinných bielkovín z bežnej stravy je však oveľa nižšia a pohybuje sa okolo 40-50%. Pri mäse je potom asi 70% a napríklad v prípade vaječných bielkov až 90%.

V súčasnej dobe sa považuje

Za minimálny príjem bielkovín hranica 0,5 g bielkovín na kilogram telesnej hmotnosti a deň. Odborníci spravidla odporúčajú, aby bolo v dospelosti a pri bežnej záťaži minimálne skonzumuje 0,75 g bielkovín / kg a deň. Málo sa však už starajú o to, aký jedálniček voliť, aby toho bolo skutočne dosiahnuté, bez toho aby sme nezvýšili príjem tukov a sacharidov do takej miery, že to povedie k nadváhe a obezite. Práve proteínové koktaily Dietline PROTEIN20 môžu zvýšiť denný príjem bielkovín bez zbytočného príjmu sacharidov a tukov. Hodí sa ako súčasť bežného jedálnička a pri ich príprave môžeme použiť ako čerstvé mlieko, tak mlieko nízkotučné, alebo dokonca iba vodu. Nízkotučné mlieko volíme len v prípadoch, keď sme sa rozhodli pre nízkoenergetický jedálniček, ktorým chceme znížiť váhu o viac kilogramov. V ostatných prípadoch volíme mlieko čerstvé, ktoré nie je ochudobnené o výživné látky a bežnú mikroflóru. Nadbytočný príjem bielkovín však z dlhodobého pohľadu nášmu zdraviu neprospieva rovnako ako nadbytočný príjem čohokoľvek.

Vedie k významnému zaťaženiu tráviaceho systému, pečene a obličiek

To spôsobuje zhoršenie funkcie jednotlivých orgánov a tkanív a môže sa podieľať na vzniku závažných ochorení. Za veľmi rizikový možno považovať dlhodobý denný príjem bielkovín v množstve 2,5 g - 3,0 g na kilogram telesnej hmotnosti a deň, a to najmä v prípadoch, keď je zdrojom hlavne mäso, upravené pečením alebo vyprážaním. Bezpečnú hornú hranicu príjmu bielkovín však stanoviť nedá, a ak je dôvod k vysokému príjmu bielkovín, mal by byť zdravotný stav konkrétnej osoby pravidelne kontrolovaný lekárom.


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí: