V objatí lúčov. Pravidlá opaľovanie pri mori, v meste aj na horách.

Vitamín D je pre naše telo potrebný, ale prijímať slnečné lúče vie málokto. Aké sú pravidlá opaľovanie pri mori, v meste alebo na horách? Čo si zaobstarať, aby sme si z dovolenky doviezli ako suvenír krásne opálenú pokožku?


Leto so sebou prináša relax

A dobrú náladu, veď je to obdobie dovoleniek... Tešíte sa na to, ako sa budete prechádzať v slnkom vyhriatom piesku na pláži alebo osedláte horský bicykel a vyrazíte za prázdninovými zážitkami? A milujete opálenú kožu vo farbe bronzu, pre ktorú ste ochotní ležať na slniečku celé hodiny? Užívajte si hrejivých slnečných lúčov, ale nezabúdajte na tú správnu ochranu. Či sa vydáte na pláž v Barcelone, na pobreží Kréty, mestské kúpalisko, jazero, alebo do hôr, je nutné kožu chrániť modernými opaľovacími prípravkami a odevom.

Zradná voda aj mraky

Milujete kúpanie v rybníku, veslovanie na rieke, pohupovanie na vlnách na nafukovačce alebo osviežujúci tempa v priezračnej vode lome či jazera? Pozor, voda môže byť pri pobyte na slnku zradná... Od hladiny sa lúče odrážajú a nachytajú takhle oveľa viac nebezpečného žiarenia než na lehátku uprostred záhrady. Druhý faktor, ktorý môže viesť k spálenej pokožke, sa skrýva v mrakoch. Slnečné žiarenie si nájde cestu k vašej koži aj skrz ne, a to aj vtedy, ak sa ukrývate v tieni. V mrakoch sa svetlo rozptyľuje a dopadá na vašu pokožku, bez toho aby ste cítili ostré pichanie. Aj keď si užívate obedňajšiu siestu pod korunami stromov a klimbáte v ich chladivom tieni, mala by mať vaša koža ochranu v podobe opaľovacích krémov alebo cez seba prehoďte aspon ľahkou látku.

Triky pre vodmily

Ak sa za pravého poludnia túžite ochladiť vo vode, nasaďte na hlavu klobúk a na oči okuliare s kvalitným slnečným filtrom. Ramená premazávajte každé dve hodiny vodeodolným krémom sa SPF 30 či 50. Pri schádzaní riek sa radšej navlečte do trička a hlavu chráňte proti priamemu žiareniu slnka. Na loďke nachytáte 6% žiarenia, čo je však menej než vo vode, ktorú prejde až 40% slnečného žiarenia do pol metra pod hladinou. Pozor, aj kvapôčky vody na vašej koži potom, čo sa vynoríme z vody, k sebe priťahujú lúče (tými kvapôčkami môže byť aj váš pot). Radšej sa utrite najskôr do sucha. Opatrní buďte aj na plážach s pieskom, ktorý má tiež funkciu zrkadla, od ktorého sa lúče spätne odrážajú.

Ako na horské slnko

Vo výškach možno mávate mylne pocit, že je chladnejšie, a preto vám nehrozí spáleniny... To je nebezpečný omyl. Do hôr vyrážajte len s tou najvyššou ochranou slnečnými filtrami. Slnko na kopcoch je oveľa zradnejšia než to pri vode. Tu ste bližšie k tenkej vrstve atmosféry a vo výške 1500 metrov nad morom je intenzita žiarenia asi o 20% vyššia ako u hladiny mora. Pred výletom poriadne namažte odkryté časti tela krémom s najvyšším ochranným faktorom - SPF 50 +. Do batôžka pribaľte praktickú tyčinku s najvyšším ochranným faktorom a priebežne premazávajte vystúpené časti tváre, ako sú nos, pery, lícne kosti a uši. Jedná sa o takzvané slnečné terasy, kam dopadajú lúče a ktoré sa najčastejšie spáli. Často sa zabúda na zátylok, kde sú potom spáleniny veľmi bolestivé. Aj na horách sa večer postarajte o regeneráciu pleti hydratačným krémom. Vrátite jej stratenú vláčnosť, upokojíte podráždení od slnka a zvýšite jej odolnosť. Ak ste predsa len ochranu zanedbali a nos alebo čelo svieti ako červená na semafore a páli, naneste na postihnuté miesta chladivú penu s panthenolom a vitamínmi A, E, F, ktoré ešte môžu pokožku regenerovať a zvýšiť jej odolnosť. "Vitamíny C, E, karotenoidy a polyfenoly nemajú síce priamo ochranný faktor, ale chráni jednotlivé bunky pred poškodením a v dôsledku aj pred neskorším vznikom nádoru," upozorňuje doktorka Arenbergerová.

Pouličný faktor

V meste vás proti spáleninám chráni budovy a niekedy aj smog. Na cestu do práce si vystačíte s krémom s ochranným faktorom 15 alebo 20, tzv street faktorom. Nezabudnite namazať krk a dekolt v letných šatách, aby zbytočne nestárl vplyvom žiarenia. Takmer každý denný krém alebo BB krém obsahuje dostatočnú ochranu filtre do prostredia letného mesta. Ak si chcete pri plnom slnku užívať prechádzky po pamiatkach, posedieť na náplavce rieky alebo naobedovať na záhradkách, budete potrebovať ochranu vyššia. Zvoľte si kľudne aj tú najvyššiu - SPF 30 alebo 50 +, nech si kvôli spáleninám nepokazíte dovolenku.

Stres zo slnka

Letné dni sú síce plné pohody a podľa prieskumov si pripadáme krajšia, ako je tomu po celý rok. Keď to s opaľovaním preháňame, znižuje sa imunita kože pod náporom oxidatívneho stresu voľného kyslíka, premení sa na voľný radikál a poškodzuje bunky. A to je práve dôvod, prečo sa môže rozvinúť nebezpečné ochorenie kože alebo zrýchliť jej starnutie.

Chcemeli sa tešiť z blahodarných účinkov slnka, musíme týmto negatívnym iniciátorom predchádzať a je nutné zvoliť vysokú ochranu systémom kvalitného odfiltrovanie proti UVA a UVB žiarenia na povrchu, ale aj vo vnútri kožných buniek. Vyhnete sa napríklad oparom alebo alergickým reakciám, ktoré vznikajú na pokožke stresované zo slnka. Znamená to, že naša pokožka potrebuje mazať, mazať a zase mazať. Prípravky natierajte na koži 20 minút pred odchodom na pláž. Tento čas je nevyhnutný pre to, aby sa solárna filtre rozprestreli rovnomerne v koži. Vrstvu opalováku obnovujte každé dve hodiny a po každom kúpeli.

Správna voľba

Záleží predovšetkým na tom, koľko máte prirodzeného pigmentu. Ak je pleť svetlá a máte hrdzavé vlasy, ste takzvane keltský typ, ktorý sa nikdy neopáli dohneda, len dočervena. Červený odtieň na koži ale už signalizuje spáleniny. Tento typ by sa mal pred slnkom vždy chrániť krémom s vysokým SPF 50 + alebo oblečením. Pri mori sa dá zahaliť do špeciálneho plážového oblečenia, ktoré blokuje až 98% UVA a UVB spektra slnečného svetla. Ak sa navlečie do trička - biele bavlnené vás ochráni faktorom 10, sprané čierne bavlnené tričko faktorom 20. Druhý typ je ten, ktorý sa často spáli, ale má schopnosť sa opáliť. Tretí typ sa spáli len pri vystavení intenzívnemu slnečnému žiareniu. Pri extrémnom vystavení sa slnku je potreba, aby všetky tieto takzvané fototypmi používali najvyššiu ochranu SPF 50 +. Ak slnko toľko nepáli, môžu okrem najsvetlejších typov používať strednú a nižšiu ochranu - SPF 30 alebo SPF 20. Krémy by mali obsahovať kvalitné světlostabilní filtre, ktoré vás spoľahlivo ochráni proti slnečnému svetlu, ktoré dopraví na zemský povrch prevažne UVA a UVB žiarenia. Viete, že UVB žiarenie má kratšiu vlnovú dĺžku, teda nižšiu energiu a plytšia prienik do kože, ale závažnejšie biologické účinky? UVA žiarenie preniká do hĺbky kože a pôsobí jej predčasné starnutie, zatiaľ čo UVB žiarenie je zodpovedné za spáleniny. Môžete sa stretnúť aj UVC žiarením, ale len minimálne, vďaka svojej malej energii je pohlcované v atmosfére. Avšak pozor na ztenšenou ozónovú dieru.

Slnečné bodyguardi

Všeobecne vysokú kvalitu majú opaľovacie prípravky z lekárne. Rozhoduje kvalita slnečných filtrov. Fungujú buď na chemickom, alebo fyzikálnym základe. V minerálnej ochrane sa používa oxid zinku alebo titánu. Jedná sa o rozomletý prášok, ktorý je primiešaný do krémovej alebo inej bázy a vytvorí na koži jemný ochranný film, ktorý odráža ultrafialové žiarenie. Tento ochranný film nám vďaka svojej viditeľnosti signalizuje, či je naša koža ešte účinne ošetrená. Pri moderných prípravkov, u ktorých sa berie ohľad na kozmetický komfort, už nemusia byť tieto fyzikálne faktory ani viditeľné. Chemické faktory proti UV žiareniu fungujú na princípe pohlcovania ultrafialového žiarenia, ktorého energia sa vďaka chemickej reakcii premieňa na neškodné teplo. Moderné ochranné prostriedky s vysokým ochranným faktorom používajú obvykle kombináciu oboch typov uvedených látok. Na jedno namazanie spotrebujete 40 mg na celé telo. Kvalitné a dôveryhodný prípravok má podľa predpisov na fľaštičke označenie UVA, ktoré je umiestnené v krúžku.


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí: